căutare personalizată

joi, 6 mai 2010

Blestemul cuptorului !!!

Cam pe la 16 ani, când o parte dintre părinţii mei a decis că mă pot descurca destul de bine şi de unul singur, am făcut cunoştinţă cu secretele bucătăriei. Pe care n-am reuşit încă să le desluşesc nici acum.

Pe vreme aia (în mileniul trecut), toate cărţile de bucate aveau măsurători ciudate. Scria în ele: 200 g de făină, 160 de ml de ulei sau alte magii de-astea, de trăiam cu impresia că bucătăria trebuie să fie asemănătoare cu laboratorul de chimie, plină de cântare sensibile şi căni şi eprubete gradate. Apoi mai erau cuptorul şi tigaia. Ai dracului, creatorii cărţilor de bucate nu se puteau abţine să nu scrie acolo că respectiva tocană/ciulama/musaca trebuie încălzită la 200 de grade în cuptor. Sau 150, da’ mai întorci din când în când cu lingura.

Singura problemă era că, in mileniul trecut, aragazele din România nu aveau termometru, iar cuptorul avea un singur buton, cu două poziţii: mic spre stins şi tare spre incendiu. Am găsit indicaţii de-astea şi într-o carte cu bucate ţărăneşti, îmi şi închipuiam gospodinele de la ţară cum verifică temperatura din cuptor cu termometrul: „Ţaţăăăă, ţaţăă, vină repede că s-au făcut 200 de grade în cuptior, toarnă sosul de curry!”.

Pe la începutul mileniului ăsta, când eram încă holtei, am trecut pe mâncăruri prefabricate din supermarket şi cuptor cu microunde. Şi aici, alt bai: pe toate prostiile care le cumpăram scria că trebuie încălzite la 600 de waţi timp de 5 minute sau 1000 de waţi, 2 minute. Sau în grade. Atâta doar că n-am găsit până acum un cuptor cu microunde care să aibă asemenea reglaje. Primele cuptoare aveau reglaje de gramaj şi de carne/legume. Ultimul cuptor care l-am cumpărat, şi care îl am şi acum, este mult mai simplu: pot să reglez P100, P80 sau P50 cât vrea muşchiul meu. Şi să încălzesc orice produs, de la Pizza la Ciorbă, în funcţie de greutate.

Am în schimb un cuptor electric, mişto, unde pot regla temperatura de la 50 la 250 de grade. Deci, ştiu cât să ţin la cuptor orice prefabricată. Atâta doar că nu am mai găsit niciun produs în comerţ în care să mi se specifice cum să-l gătesc în funcţie de temperatură. Acum, majoritatea chestiilor se gătesc pe timp şi aproximări, conform instrucţiunilor: „Puneţi în oala aproximativ 250-600 de ml de apă, o lingură de ulei sau de sacâz, după gust, şi lăsaţi la foc mic 3-20 de minute, învârtind din când în când”.

NOTA REDACŢIEI: Ce-a vrut, de fapt, să ne spună Eftimie: e mai simplu să bei decât să mănânci
www.dailycotcodac.ro

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu